Sunday 29 March 2015

1. Display string "Aloha" and wait for user input and quit the program.

C:\Users\WIN7>debug
-a 100
1393:0100 db 'Aloha$'
1393:0106 mov ah, 09
1393:0108 mov dx, 100
1393:010B int 21
1393:010D mov ah, 01
1393:010F int 21
1393:0111 int 20
1393:0113
-rcx
CX 0000
:13
-n nanonano.com
-w
Writing 00013 bytes
-q

C:\Users\WIN7>nanonano.com
Aloha



01 --> Cares the key that pressed

08 --> Do not care about the key that pressed before quit.


2. Display two string "Aloha" and "Its good" without creating newline





3. Wait for user input ('Key' not 'String') dan melakukan condition jump
debug
-a 
138A:0100 jmp 135
db 'Are you cool ? [y/n] : $'
-a 135
jmp 150
138B:0137 db 'Lol u are a loosa!$'
138B:014A
-a 150
138B:0150 jmp 170
138B:0152 db 'yay, me too!$'
138B:015F
-a 170
138B:0170 jmp 210
138B:0173 db 0d, 0a, 'Press any key to continue. . . $'
138B:0195
-a 210
138B:0210 mov ah, 09
138B:0212 mov dx, 102
138B:0215 int 21
138B:0217 mov ah, 01
138B:0219 int 21
138B:021B cmp al, 79
138B:021D je 230
138B:021F jne 260
138B:0221
-a 230
138B:0230 mov ah, 09
138B:0232 mov dx, 152
138B:0235 int 21
138B:0237 mov ah, 09
138B:0239 mov dx, 173
138B:023C int 21
138B:023E int 20
138B:0240
-a 260
138B:0260 mov ah, 09
138B:0262 mov dx, 137
138B:0265 int 21
138B:0267 mov ah, 09
138B:0269 mov dx, 173
138B:026C int 21
138B:026E mov ah, 08
138B:0270 int 21
138B:0272 int 20
138B:0274
-rcx
CX 0000
:174
-n j3.com
-w
Writing 00174 bytes
-q
Memahami science dari sudut memahami perilakunya. Baru kalau ada meteran dan waktu, diukur berapa lama reaksi ini terjadi lengkap (complete) jika diberi aksi sesuatu.

Misalnya kalau diberi ini jadi begini. Filosofi ini juga terdaftar di hukum newton ketiga: "Ada aksi ada reaksi".


Thursday 26 March 2015

Small Basic: Program that interupt

This the example of sub that interrupt the main loop i.e. main program:
'maincode
GraphicsWindow.MouseDown = mousclick 

For i = 0 to 10000000000
  TextWindow.WriteLine("Hello")
  Program.delay(1000)
endfor

sub mousclick
if Mouse.IsLeftButtonDown = "true" then
Program.End()
endif
endsub
1. Rangka
Seperti halnya rangka html:
<html>
<head>
</head>
<body>
 Tulisan-tulisan halaman web / content ditambahkan disini.
</body>
</html>

assembly juga punya rangka:
.code

.segment

.data

 2. Untuk mengkompile file assembly (.asm) membutuhkan
Alurkerjanya: .asm > .obj > .com atau .exe

Tugas register SI DI memegang peranan penting dalam operasi pada string.
Register CX untuk counter pada looping

Tampilan debug


Tampilan memori komputer (menggunakan debug command di shell windows "debug filekamu.com dan -d"):


Properti file program .asm kamu:
1. Jumlah segmen
2.

Alamat-alamat memory
B800h:0000

Wednesday 25 March 2015

communicative
A +B

associative
as long its add


excercise 1:
A + AB = A

ex 2:
(AB)(BC)

Industry
1. Communication/Information technology
2. Electronics
3. Machinery/Car/Chemical
4. Medical
5. Construction/Real Estate
6. Food
7. Consumer goods/Apparel
8. Speciality trading
9. General trading company
10. Retail/logistics
11. Banking
12. Insurance
13. Securities
14. Other financial
15. Publishing/Media
16. Hospitality/




In each industry there are below position:
1.
2.
3.
4.
5.

Tuesday 24 March 2015

Purpose:
To get rid of the unnecessary.
To get the connection between or

Problems:
Below is the seed problem of two variables from which we can derive the algorithm.

Problem 1. AB + A + B
Solving:
1. AB + A + B
2. (AB + A) + B ; adding parantheses
3. A . (B + 1) + B ; look for a
4. A . 1 + B ; (B+1) is equal to 1
5. A + B ; Done /Finish


Problem 2. AB + A
Solving:
1. A.B + A
2. A(B+1)
3. A.1
4. A

Problem 1. A OR A or in other case:
A + A
Solving:
1. I build truth table to solve this.
A A OUT
0 0 0
1 1 1

2. Conclude that OUT is the same value with A, so, A + A is equal to A.

Problem 0. AB + AB
Solve:
1. AB + AB
2. A(B+B)
3. AB

Boolean algebra

Distributive law:
A(B+C) = AB + AC
A+BC = (A + B)(A+C)

Identity law:
A + 0 = A (Anything ORed with 0 is itself)
A * 1 = A (Anything ANDed with 1 is itself)

Complement LAW:
A + not A = 1
A * not A = 0
Any variable inverted twice is itself
not (not B) = B

Dual property
Statement
not (0) = 1
A + 1 = 1
A + A = A
A + not (A) = 1

Dual
not(1) = 0
A * 0 = 0
A * A = A
A * not(A) = 0



Hey how many display we have?
1. 1 digit Display 7 segment
2. 4 digit 7 segment display
3. Dot matrix
4. dan terakhir, LCD display 1 buah

And how to connect with them or control them?

Sunday 22 March 2015

Mengenal sirkuit logikal dari ekspresi/pernyataan Matematika logikal

Pengetahuan matematika logika ini bagi saya seperti sihir. Tapi tidak, saya tidak mau mempelajari sihir.

Matematika logikal adalah pelajaran yang paling kurang relevansinya bagi kehidupan saya tapi paling saya tidak mengerti dan sulit untuk dikuasai pada waktu kuliah di teknik elektro.

Hampir tidak saya temukan penggunaannya di dalam dunia nyata selain untuk merancang/mendesain penjaluran pipa-pipa air. Itu pun jarang digunakan. Biasanya mah penjaluran pipa-pipa air dibuat sederhana saja cukup seperti bintang saja atau star dengan tanki utama.

Tapi okelah kita pelajarin saja.

Untuk belajar matematika logika kita akan belajar dari : http://math.hws.edu/TMCM/java/labs/xLogicCircuitsLab1.html. Yang baik dari halaman ini adalah, mereka membuat atau lebih tepatnya membagikan secara cuma-cuma applet java untuk bisa anda gunakan dalam mendesain rangkaian gate dengan mudah dan menyenangkan. Anda dapat me-launch applet-nya dari halaman web alamat diatas.

Applet ini juga akan anda gunakan pada waktu mengerjakan excercise-exercise di bagian bawah artikel blog ini.

 Sedikit pembukaan:

1. Jangan kaget, Matematika logikal berbeda dengan matematika aritmatika yang dipelajari dalam fisika atau matematika murni.

Mat. aritmatika operatornya antara lain: +, - , /, x, sementara mat. logikal operator (tanda-tanda)nya adalah: AND, OR, NOT dan nilai yang dioperasikannya / yang akan dikerjakan 'True' atau 'False' yang disimpan kedalam variabel-variabelnya, sementara matematika aritmatika nilai yang dioperasikannya adalah angka numerikal, angka bulat dan angka pecahan. Betul tidak?

Matematika logikal diekspresikan dengan aljabar boolean. Contoh salah satu ekspresi dalam aljabar boolean, antara lain:
(A and C) or (B and (not C))

Yang akan kita lakukan disini adalah, membangun sirkuit dari ekspresi aljabar boolean menggunakan gerbang logika AND, OR dan NOT yang terbuat dari transistor.

Suatu catatan: To build a circuit for an expression of the form (X and Y and Z), you should insert some extra parentheses, which don't change the answer. Think of the expression as ((X and Y) and Z), and build the circuit using two AND gates


Oke mulai, Langkah pembuatan sirkutinya sebagai berikut (Bapak ku bilang salah metode, pekerjaan bisa tidak terselesaikan) :
1. Hitung jumlah variabel yang saat ini digunakan:
> 3 buah variabel; variabel A, C dan B.

2. Tentukan apakah mulai dari kiri atau kanan:
> Mulai dari kiri

3. Hitung jumlah operator yang ada di dalam ekspresi:
> 4 buah operator

4. Cari operator pertama dari kiri.
> operator AND
Keterangan: Operator unary = not, operator bineri = AND, OR.
Operator biner memakai 2 variabel disebelah kiri dan kanannya, sementara operator unari memakai 1 variabel disebelah kanannya.

5. Buat gate A AND C

6. Langkah selanjutnya ini agak sulit dijelaskan: B and (not c)). Coba buat sendiri dulu.

7. Baru kemudian rangkaikan hasil nomor empat dengan hasil nomor 5 melalui sebuah gerbang OR.


Latihan
1. Meringkas ekspresi yang panjang menjadi lebih pendek
Ringkaslah ekspresi berikut: (A and (not B)) or (B and (not A))
(A or B) and (not ((A and B))

2. Menghitung jumlah kombinasi buat dicek.
> Misalkan kamu mempunyai dua input, berapa banyak kombinasi input yang harus kamu cek? Jawab 2 pangkat 2 = 4

> Misalkan kamu ada 3 input, berapa banyak kombinasi input yang harus kamu cek? Jawab 2 pangkat 3 = 8 

Pertanyaan ini sebenarnya gampang, pertanyaan ini bertanya berapa banyak baris / row di dalam truth table kamu.

3. Soal ini sekitar membuat/menentukan sirkuit di software applet
(A and B and C) or (not B) 

  4. Diberikan tabel output seperti dibawah ini, buatlah rangkaian / sirkuitnya di software applet.

 Input 1   Input 2   Output 
ON ON ON
ON OFF ON
OFF ON OFF
OFF OFF ON


5. Diberikan sirkuit / rangkaian seperti dibawah ini, buatlah ekspresi boolean dari output-outputnya dan kasih tahu bagaimana cara kamu mendapatkannya.


Caranya:
> tentukan / pilih output yang mana yang disebelah kanan yang ingin kamu buat boolean expressionnya terlebih dahulu. Disini operator booleannya saya ketik huruf besar semua ya
Output 1; output pertama yang paling kanan atas.
Out 1 = Input 1 OR NOT Input 2

//untuk Out 2 ini rada ribet. Tapi tidak apa-apa kita bisa.
Out 2 = ((NOT input 2) AND Input 1) OR ( Input 1 AND Input 3)

 //untuk Out 3 ini lebih ribet lagi. Tetap kita pasti bisa.
Out 3 = (not input1) and (input2 or input3) or not ((input 2 or input 3) and input 4)




Regardless the circuit, truth table-nya sebagai berikut:
Input 1 Input 2 Input 3 Input 4  Output 1 Output 2 Output 3

musical notes their frequency and wave length


Flip-flop terdapat beberapa jenis:
1. RS flip-flop
2. JK flip-flop
3. D-flip flop
4. T-flip flop

Saturday 21 March 2015

Javascript: array

Array dapat dipandang sebagai rak buku; dalam hal ini rak nilai.

Merujuk array adalah dengan nama dan indexnya.

Pada JS array adalah sebuah object. Objek array punya beberapa metod joining, reversing, and sorting. Objek array mempunyai properti seperti panjang (length).




Listrik / Electricity

Electricity adalah bagaimana membuat elektron (muatan negatif) berpindah dari satu tempat ke tampat yang lainnya secara terus menerus (secara looping).

Electricity adalah bagaimana membuat elektron (muatan negatif) bergerak dari satu tempat ke tampat yang lainnya secara terus menerus (secara looping) sampai tenaga baterai habis.

Ukuran electricity adalah jumlah elektron yang melintasi suatu tempat setiap satu detik. Jadi kalau kamu mengamati perpindahan elektron selama 10 detik dan setelah dihitung-hitung jumlah elektron yang mengalir 100 elektron, maka dalam 1 detik ada 10 elektron rata-rata.

Yang pertama dilakukan adalah

This may seem like a very simplistic question that does not need answering when, in fact, it is a question that many people do not know the true answer to. Computers have existed a lot longer than the transistor in mechanical and theoretical form. The actual definition of a computer was thought up by a very intelligent individual by the name of Alan Turing. He described a machine that was termed the Turing Machine. Every computer that we use today, from the computer or cell phone that you are reading this on to supercomputers all can be classified as a Turing Machine at their most simplistic level.

What is a Turing Machine? A Turing Machine consists of 4 parts: the tape, head, table and state register. To visualize the operation of such a machine you first have to imagine a film strip spanning infinitely in each direction. Now imagine that each cell of this film strip can contain only one of a defined set of symbols (like an alphabet). For this example let us imagine that each cell can only contain either a "0" or a"1". These cells can be rewritten an infinite amount of time but retain their information indefinitely until they are changed again. The part of the Turing Machine known as the head can write symbols to the cells as well as either increment or decrement its position on the film strip by a given integer (whole number) of cells. The next part is the table which holds a given set of instructions for the head to execute such as "move right 4 cells" and "set cell to 1". The fourth and final part of a Turing Machine is its state register whose purpose is to hold the current state of the machine. The state includes the instruction as well as the current data on the tape.

That is how simple the operation of a computer is. When your computer operates, it is actually operating as a turing machine. It processes data held on your computer by a given set of instructions and algorithms. The computer described in this Instructable is a very simplistic model of a computer, but it still operates as one that you can program with a set of instructions that it will follow and execute.

Friday 20 March 2015

NAT
To translate address.

Firewall
To burn infectious packet.

Access-list
To disable a host to access another host.

SNMP
To send devices log to another device that standby to capture.

Dynamic routing
To tell other router when one router is changing their network that he serve.

QoS
To better serve one packet type than another packet type.



The IDEA is before you able to develop bigger network you may try to use small device.

Here at home, I have 2 wireless router that have capabilites such dynamic routing, nat, firewall, and bandwidth.

1 router is connected to the internet, other not directly connected to the internet;

Warning: TP-Link only support 1 network address per cable and wireless.

So we only have chance to build 2 network address on our network.


Task you need to do to accomplish are:
0. Setup wireless setting
1. Bridging 2 wireless SSID
2. Configure and use dynamic routing of both routing so host can communicate
3.

To configure dynamic routing, you need data:
1.
2.


2. Bridging 2 wireless SSID
To configure bridging, you need data:


3. Access restriction
To restrict an access you need:
1.
2.
3.


4. To limit the bandwidth
- Out of router 2 router 1, you need data:


5. To NAT certain address you need a data:
1. What address


6. To setting Firewall you need data:
- Are you use SPI



Javascript application are:
1. Database-driven application
2. Animated 2D and 3D graphics
3. Create games
4. Make things happen when you click a button
5. Image galeries
6.

Start 1: Hello World
1. Create a folder call it "scripts"
2. Then outside that folder create main.js and index.html
3. 

Thursday 19 March 2015

Apa saja sih yang bisa dibangun dengan javascript:



Javascript bisa apa saja?
1. Javascript bisa mengubah isi dari html
Misalnya:
document.getElementById("demo").innerHTML = "Hello JavaScript";

2. Javascript bisa mengubah atribut / properti html
Misalnya:

3. Javascript bisa memvalidasi data. Contoh sebagai berikut:

<!DOCTYPE html>
<html>
<body>

<h1>JavaScript Can Validate Input</h1>

<p>Please input a number between 1 and 10:</p>

<input id="numb" type="number">

<button type="button" onclick="myFunction()">Submit</button>

<p id="demo"></p>

<script>
function myFunction() {
    var x, text;

    // Get the value of the input field with id="numb"
    x = document.getElementById("numb").value;

    // If x is Not a Number or less than one or greater than 10
    if (isNaN(x) || x < 1 || x > 10) {
        text = "Input not valid";
    } else {
        text = "Input OK";
    }
    document.getElementById("demo").innerHTML = text;
}
</script>

</body>
</html> 

Transistor Lab #2 : Counter circuit

Counting in binary is sophisticated technique hardly to figures; but I finally understand but I almost go insane, that is how transistor used to do arithmatic add between 2 bits together.

At first sight you will really hardly found the key concept. I am in electronics for 5 years, but I finally understand the key in my last year.

The hardest part of binary arithmatic (specially adding together bits) are the carry concept / mechanism.

We can just do binary arithmatic using XOR operation, but when we add 1 + 1 the result shoud be 2, but binary limited the output into 0, 1. There is no number 2. This I confuse about.

But, after reading a lots of tutorial I know now that the carry mechanism it self is using another designated circuit. So there are 2 circuit in arithmatic adder.

The carry circuit was OR circuit and the add circuit is XOR operation. So the total is 2 circuits but supplied with same two A and B input. And the output must be 2. So counting in binary need 2 output, in this case 2 LEDs.

Lets build it

First build an XOR circuit and then built the OR circuit and then connect the A, and B input and then connect the 1 LED to XOR circuit and another LED to OR circuit.









HOW can computer count binary

1. We need to know how computer add 1 bit binary


A B Out
0 0

Transistor labs: Electronic Gates

Forget about that silly litle thing. We do this begin with simple thing: "connect this and that".
We will try to build this:
1. Not gate
2. AND gates
3. OR gates
4. NAND gate
5. NOR gate

Di lab ini juga kamu akan mengetahui apa hubungan antara transistor dengan chip-chip IC dan ngapain kamu beli/nyari chip IC di toko Glodok elektronika sewaktu ingin membuat rangkaian elektronika.

Sebagai pemanasan kamu bisa menonton video berikut:


Oke?

Start:
1. A Not Gate
transistor not gate

Rangkaian not gate ini gampang dibuat. Cuma membutuhkan sebuah transistor. Letakkan out sebelum transistor atau dengan kata lain pada kaki collector dan amati out jika A diberi tegangan dan tidak diberi tegangan.

Letakkan a pada basis. Hubungkan kaki emitter pada ground.


2. An AND gate

2-input transistor and gate


Rangkaian AND gate ini gampang dibuat.



3. An OR gates
2-input transistor or gate

Yang paling rumit memang yang bagian tengah diagram. Tapi, kalau berhati-hati kita berhasil membuat rangkaian tersebut diatas breadboard kita.

1 lingkaran = 1 transistor. Jadi rangkaian terdiri dari 2 lingkaran, jadi jumlah transistor yang dibutuhkan = 2 transistor.

4. An XOR gate

exclusive-or gate equivalent

Can you define how many transistor we need to build just an XOR gate based on above?
Answer:
2 for the OR gate, 2 for the AND gate, 2 for the last NAND gate. So the total is 2+2+2 = 6 transistors.

Because its need many transistors or too complex to build, then our ancestor has think about this and introduce us to use an IC (integrated circuit); too fasten human to build such gate.

They produce IC since 1970s. Also, because they know that computers will need lots of this gates to build.


4. NAND gates
2-input transistor nand gate


Apa perbedaan dalam rangkaian AND gate dan NAND gate?
>> Simple, output dikeataskan (NAND) atau dikebawahkan (AND) atau dengan kata lain, output sebelum transistor (AND) atau sesudah transistor (NAND).

5. NOR gate
2-input transistor nor gate

Apa perbedaan dalam rangkaian OR gate dan NOR gate?
>> Simple, output dikeataskan atau dikebawahkan.


Kesimpulan :
1. Gate-gate yang tersedia and, not, or, xor, nand, nor, x-nor.
2. Untuk mengimplementasi gerbang logika juga dapat menggunakan/membeli chip IC.
3. Untuk membuat gerbang logika juga bisa dengan menggunakan switch/saklar.

Next:
1. Bagaimana membuat computer yang bisa menambah / mengaritmatika angka / number?
2. Bagaimana kalau kita membuat permainan berdasarkan transistor?

QUIZ

1. Coba hitung ada berapa gate di dalam IC kita dibawah ini; IC ini bernama/bermerek dagang: "7408 Quad 2-input AND-Gate":

7408 Quad 2-input AND Gate

:

7408 logic and gate

Yup, jawabannya 4 buah gate berjenis AND. Yup lagi, jika kamu membeli IC ini di toko elektronik apek-apek cina kamu bisa membuat 4 buah gerbang and dengan hanya 1 buah IC ini. Dibandingkan jika menggunakan


2. Coba hitung ada berapa gate OR di dalam chip IC ini; IC ini bernama/bermerek dagang: "7432 Quad 2-Input Logic OR  gate"

7432 logic or gate

Yup sama, chip ini terdapat empat gate OR.


3. Coba hutung ada berapa gate NOR di dalam IC ini; IC ini bernama/bermerek dagang: "

7402 logic nor gate
Yup, sama chip ini terdapat empat gate NOR.


Wednesday 18 March 2015

Electronics: Measurement

1. How to calculate the voltage accross
Principe: To calculate the voltage, the multimeter must be in paralel to what it want to measure.

2. How to calculate the current through an
Principle: To calculate the current, the multimeter must be in serial to what it want to measure.


In assembly, everything is just direct access
instructions and the port table, with the words found there anything can be constructed, all in the datasheet of the processor
How the timer is started (is writing "Timer.Start(8)" somehow easier to understand than "LDI R16,0x02" and OUT TCCRO, R16")
how the timer restarted at zero ("CLR R16" and "OUT TCCR0, R16")

Four basic programs are necessary for assembly programming. These tools are:
1. The editor: Windows notepad. Tips change to Courier.
All you have to do is open a notepad, type, and save 
2. The assembler program, program that reads the text file and produces some kind of output files is calles assembler. NASM
3. The chip programming interface
4. The simulator:

The structure of an assembler program.
1. Comments.
A comments start with a semi-colon.
Put comments around all parts of the program, be it complete subroutine or a table.
2. header informations
3. code at program start, and
4. general structure of programs


The purpose of this tutorial is: How to read two user input and add it and print it to the display.

The main program always start with initialization of the stack pointer, setting registers to default values, and the init of the hardware components used.

PORTS
Ports have a fixed address

Tuesday 17 March 2015

Kernels are just a code.

Learn variety of interupt and registers.

Directive, instruction, labels

Function (this just an excerpt)
1. Register set
1.1 Register set to a constant
1.2 Register set to 0
1.3 Register set to 255

2. Copy
2.1 Copy register to register
2.2 Copy SRAM to register, directly
2.3 SRAM register
2.4 SRAM to register and INC
2.5 DEC, SRAM to register
2.6 SRAM, displaced to register
2.7 Port to Register
2.8 Stack to register
2.9 etc...

3. Add
3.1 Add 8 bit + 1
3.2 Add 8 bit, for example: add r1, r2
3.3 8 bit + carry
3.4 etc...

4. Substract
4.1 8 bit -1, for example: DEC r1
4.2 8 bit, for example: SUB r1, r2
4.3 8 bit, constant, SUBI rh, c255
4.4 etc

5 Shift
5.1 Shift logic left
5.2 Shift logic right

6. Binary
6.1 Binary And, for example: AND r1, r2
6.2 Binary Or, for example OR r1, r2
6.3 Binary Exclusive-OR, for example: EOR r1, r2
6.4 Ones-complement, for example: COM r1
6.5 Twos-complement: NEG r1

7. Bits change
7.1 Register, set
7.2 Register, clear

8. Status bit set
8.1 Zero flag
8.2 Carry flag
8.3 Negative flag

9. Status bit clear
9.1 Zero f

10. Compare
10.1 Compare register to register, for example: CP r1, r2
10.2 Register, Register + carry, for example: CPC r1, r2

11. Immediate jump
11.1 Relative
11.2

12. Conditional jump
12. Jump if status bit set
12.2 Jump if status bit clear, for example: BRBC b7, c127
12.3 Jump if equal, for example: BREQ c127

13. Conditioned jump
13.1 Register bit = 0, for example: SBRC r1, b7

14. Others
14.1 NOP = no operation
14.2 Sleep = Sleep
14.3 Watchdog reset = WDR




Pseudocode to solve total resistance count function

For instance:
R1, (R2 // R3)

1. Solve the paralel first with formula:
1/Rt = (R2 x R3) / (R3 + R3)
2. Find Rt = 1/...
3. And then add to R1
4. End
 
1. First law: inertia
Sebuah bola kasti yang dilemparkan secara garis lurus di atmosfir bumi / di luar angkasa ke arah matahari, akan terus bergerak dengan kecepatan konstan jika tidak ada force yang mengungguli / force yang melebih force yang melempar bola kasti tersebut.

A moving object will continue moving in a straight line at a constant speed, and a stationery object will remain at rest, unless acted upon by an unbalanced force.

2. Second law: the "F=m x a"
The acceleration produced by a force on an object is proportional to the magnitude of the force, and inversely proportional to the mass of the object.

3. Third law: For every action there is an equal and opposite reaction.
 


Properti fisika

Mass/Thing/Benda
- Center of mass
- Dimension of the mass
- Berat jenis of the mass
- Volume of the mass
- Kelenturan of the mass
- Berat of the mass


Water(air)
- freezing point

Science

Pada mulanya manusia hanya mengenal penggaris dan jam pasir.

Kemudian manusia curios, dia menjatuhkan sebuah benda dari ketinggian:
jika h = 10m, maka t = 10 detik
h = 10 ->  t = 10 detik
h = 5 m -> t = bukan 10/2

manusia kira bahwa waktu akan menjadi setengah dari waktu ketika ketinggian 10 meter ternyata tidak, manusia terkejut. Mereka berfikir kecepatan akan konstan ternyata tidak. Ternyata ada suatu variabel yang mereka belum pahami saat itu.

Monday 16 March 2015

OS Dev

1. Download BOSCH bosch.sourceforge.net
2. Download virtual floppy drive pada vfd.sourceforge.net
3. Download NASM pada www.nasm.us

1. Install BOSCH.
2. Copy ZIP files ke folder OS Dev kamu.
3. Install NASM .
4. Copy nasm.exe dan nasmpath.exe ke folder OS Dev kamu.

5. Tulis kedalam notepad boschsrc simpan ke folder programfiles BOSCH kamu. Kalau punya saya ada di: 
C:\Program Files (x86)\Bochs-2.6.5



Operating system is a bundle of software which let the user interact with hardware.

Sunday 15 March 2015

Pseudocode of server scripting

Actor:
1. Google chrome web browser
2. An humble txt file
3. My own building IDE


Pseudocode
1. User klik a button in our http://something.html
2. Browser write "hello" to a file
3. IDE read that file (looply, every 1ms)
4. IDE read that file
5. IDE write "hello too.."
6. Web browser print that file to its browser

Explain the pseudocode
1. User klik a button
Build a webpage with 1 input button and 1 input text.

Jumlah, jumlah, jumlah

Jumlah alfabet 26
Jumlah warna dasar 12
Jumlah not musik standard adalah 12
Jumlah bulan adalah 12
Jumlah bit 1 karakter adalah 8 bit.

Yang mana Width yang mana Height

PENGERTIAN

Height (H) adalah tinggi; yang keatas dan kebawah / vertikal.
Weight (VV) adalah lebar; yang ke kiridan ke kanan / horizontal.

NOTASI

Notasi width dan height biasanya ditulis: width x height.
Contoh:
800x600 --> 800 pixel ke kanan, 600 pixel keatas, dengan total jumlah pixel 480000 pixel.

Jadi, melebar dulu baru memanjang. Kebalikan dari Biologi tubuh manusia; memanjang dulu baru melebar; pertumbuhan primer dulu baru pertumbuhan sekunder.

RASIO (RATIO)

Rasio atau perbandingan antara width dan height atau width / height adalah:
Normal screen aspect ratio = 4/3
Wide screen aspect ratio = 16 x 9 dan 16 x 10



Assembly
1. Access all the functions/registers of ATMega328
2. Working with the program counter and the stack
3. No predefined data types
4. working directly with address or pointers

Directive:
1. Define global variables
2. Create data
3. Specify address
4. Determine what header files tobe included
Contoh:
.set untuk mendefenisikan variabel.
.equ untuk constants.

Symbols: names for values or addresses

Syntax specific addressing modes

Numerical values:
1.Decimal
2. Biner
3. Hex

Comments

Assembly code forms
Everyline of code should be one of the following
1. [label:] directive [operands] [comment]
2. [label:] instruction [operands] [Comment]
3. comment
4. Empty line

OPERANDS
1. can be a labels
2. variables defined by the .set directive
3. constants defined by the .equ directive
4. integer constants:
- Decimal: 10, 255
- Hex : 0x0a, or $0a
- Binary : 0b00001010
5. Program counter (PC)

Saturday 14 March 2015

MML (Music Macro Language)

1. Tone
Tone antara lain : C, D, E, F, G, A, B
Contoh:
C untuk do
D untuk re
E untuk mi
F untuk fa
G untuk sol
A untuk la
B untuk si

2. Semitone (Kres atau mol)
C+ untuk C kres
D+ untuk D kres
E+ untuk E kres


3.  Durasi atau length
Macam-macam durasi yang digunakan dalam MML antara lain: 1/1, 1/2, 1/4, 1/16, 1/32. 1/64
Contoh:
C4 berarti nada C 1/4 ketuk
C2 berarti nada C 1/2 atau "setengah" ketuk
C1 berarti nada C 1/1 atau "1 ketuk"

4. Oktaf
Oktaf standard oktaf ke-4.

Simple Assembly

mov ax, 1234 ; store the decimal number 1234 in ax
mov cx, 0x234 ; store the hex number 0x234 in cx
mov dx, 't' ; store the ASCII code for letter 't' in dx
mov bx, ax ; copy the value of ax into bx, so now bx == 1234


Komponen microsoft excel

Apa saja komponen microsoft excel?
1. Worksheet
2. Sheet
3. Cell

Bagaimana mereferensikan suatu worksheet dari worksheet lain?

Mysql Tutorial3: Use

1. Kamu bisa gunakan MySQL sebagai database bagi aplikasi yang berbasis web contoh: kamu bisa menggunakan MySQL sebagai database backend bagi PHP.

2. Kamu bisa gunakan MySQL sebagai backend dari Microsoft Office. Contoh: kamu bisa mengkoneksikan MySQL dengan microsoft office excel serta access. Tapi kamu harus menginstal software connector dulu ke dalam PC.


Kenapa memilih phpMyAdmin dalam mengelola database MySQL?



MySQL Intermezzo

Verb in MySQL
1. View (melihat) data, keyword select
2. Insert (memasukkan / menyisipkan) data, keyword insert
3. Updating (memperbaharui / memodifikasi) data, keyword update
4. Delete (menghapus) data, keyword: delete
5. Search (mencari) data, keyword: select
6. Advance searching, keyword: select
7. Count (menghitung jumlah) data, keyword select count(*)

Total keyword that used in verb of MySQL: select, insert, update, delete, select count(*) = 5 keywords.

Pada database
1. Create (membuat) database, keyword: create
2. Menggunakan database, keyword: use

Pada tabel
1. Create (membuat) tabel, keyword: create
2.
3. Describe (menjelaskan) apa saja parameter-parameter dari suatu tabel, keyword:

Think sebuah database, kemudian:
What -  nilai apa yang kita mau cari.
How - bagaimana kita dapat mendapatkannya.
Why  - Untuk apa kita mencarinya / kenapa kita mencarinya?

Friday 13 March 2015

Mysql Tutorial2: Configuration

mysql> create database transaksipulsadb;
mysql> use transaksipulsadb;
mysql> create table table_akumulasitransaksi(id int(11) unsigned auto_increment primary key not null,nmr varchar(12) not null, pulsa int(255) not null, Status varchar(5) not null);
mysql> describe table_akumulasitransaksi;
mysql> insert into table_akumulasitransaksi(nmr, pulsa, status) value('081378269338',5,Lunas);



Mysql Tutorial2: Installation


Mysql Tutorial1: Installation

Instalasi noninstaller atau dengan kata lain instalasi MySQL menggunakan zip files.

1. Download MySQL zip files from ....
2. Extract zip file ke salah satu folder windows kamu.
Contoh punya gue: D:/mysql
3. Open sebuah jendela commandprompt secara Administrator ketik: set
4. Dengan jendela commandprompt yang sama ketik: mysqld --instal
5. Dengan jendela commandprompt yang sama ketik: mysqld --console
Untuk creating sebuah local server.
6. Open sebuah jendela commandpromt secara Administrator, ketik: mysql.exe -u root -p
Untuk menjalankan/start mysql dengan akses root.



Thursday 12 March 2015

Projek membangun sebuah OS

Bagaimana kalau kita membangun sebuah OS?

Simulatornya di VMWare Player.

Start time: 14/03/2015 14:53

1st: reading the table of content of the tutorial
2nd: Printing the tutorial

Wednesday 11 March 2015


Menggunakan Cam Studio

1. Download versi terbaru Cam Studio

2. Download converter AVI ke MPEG; converter dari AVI ke tipe file lain.
Manuscript:
1. Siti came in from the left kearah (toward) tengah (center)
2. Tino came in from the left to the center after Siti arrive at center
3. After Tino arive next to Siti, Siti talks to Tino
Siti: "You know Tino there is no water in desert"
Tino: "Yes, I know it"
Siti: "So lets walk again"
Tini: "Lets go"
4. Siti walks to the end of along with Tino.


1. Pilih backdrop (background) that available in Scratch library.
Contoh: Desert

2. Pilih back sound / music (jika kamu membutuhkan)
Contoh: Tidak ada

3. Pilih Sprite kamu.
Contoh: Cat

4. Tentukan titik lokasi pertama sprite kamu
Contoh: x:0 y:0

5. Mulai programming.


Tuesday 10 March 2015

Tujuan utama dari tabel periodik adalah untuk memprediksi sifat kimia dari suatu unsur.

Apa saja sifat kimia?
1. Mudah terbakar apa tidak?
2. Mudah busuk apa tidak?
3. Berkarat apa tidak?
4. Mudah meledak apa tidak?
5. Beracun apa tidak?


Javascript - Function

1. Mempermudah / meringkas penulisan program
2. Bisa menciptakan fungsi reusable. Fungsi reusable adalah fungsi menggunakan fungsi lain.

Komponen
- Nama
- Argumen/parameter
- return
Fungsi harus mempunyai return.


Contoh:
function countapples(bobapples, johnapples)
{
return bobapples+johnapples
}

Contoh reusable:
function avg(a, b)
{
return (countapples(a,b) / 2)
}

Javascript - Collection

Collection adalah koleksi dari properti-properti.

Misalnya seorang pengusaha kos-kosan yang mempunyai beberapa bangunan kos.
Kos1 = {alamat: "Jl. Adisucipto No. 38", jlhkmr: 8}
Kos2 = {alamat: "Jl. H. Subrantas No. 47", jlhkmr: 3}

Misal seorang poligami yang mempunyai istri lebih dari satu
istri1 = {nama: "siti", umur:32, anak:2}
istri2 = {nama: "rini", umur:32, anak:1}

Misal kamu punya banyak properti (tanah atau rumah):
Properti1 = {jenis:"rumah", lokasi:"Jl. Muaratakus nomor 38", Harga_beli=47000000, status: "IMB"}
Properti2 = {jenis:"tanah", lokasi: "Jl. Mataram No. 48", Harga_beli = 177000000, status: "IMB"}
Properti3 = {jenis: "tanah", lokasi: "Jl. Teropong No. 31", Harga_beli = 148000000, status: "IMB"}

Monday 9 March 2015

FTP

Penjelasan singkat tentang FTP

FTP is a transfer protocol designed to aid in the moving of files from one location to another over a network.

FTPs are widely used to access the contents of webservers, and many enthusiast groups will create FTP servers as a way to share files between members.

While you can connect to an FTP server using your browser, you will find a lot more functionality if you use a dedicated FTP client.

Tools:

1. 1 Buah FTP client.
Misal: FileZilla, SmartFTP (https://www.smartftp.com/download)

Data/Informasi yang dibutuhkan untuk melakukan koneksi FTP:

1. Alamat IP server FTP atau nama domain server FTP yang anda tuju.
2. Username dan password yang legal.
3. Alamat Port: port 21.

Sunday 8 March 2015

Halo, video singkat ini akan membahas  Digitalread serial.

Komponen yang digunakan:
1. 3 buah kabel jumper (Red, black and white) sebagai jumper ke breadboard
2. 1 buah resistor 1 Kohm sebagai resitor pull-down
3. dan, 1 buah switch tactile sebagai
4. Arduino sketch software tempat untuk memasukkan program

Yang pertama kita lakukan adalah:
1. Membuka software sketch arduino
2. Klik file, examples, basic, digital read seria
3. Kemudian upload program ke board arduinonya
4. Kemudian klik serial monitor untuk membaca


Yang perlu kita perhatikan:
1.





Saturday 7 March 2015

Algorithm to make Raspberry PI

1. Berapa pin gpio yang kamu butuhkan untuk menyalakan rangkaian?
2. Berapa pin gpio dari poin 1 diatas yang kamu jadikan mode input?
3. Berapa pin gpio dari poin 1 diatas yang akan kamu jadikan mode output?



1. Mengimport library atau mengimpor modul
2.


#!/usr/bin/python
import RPi.GPIO as GPIO
GPIO.setmode(GPIO.BCM)
GPIO.cleanup()
GPIO.setwarnings(False)
GPIO.setup(17,GPIO.out)
GPIO.setup(27,GPIO.out)
print "Lights On"
GPIO.output(17, GPIO.HIGH)
GPIO.output(27, GPIO.HIGH)



Friday 6 March 2015

algorithm to design a logo

1. Determine the text.
Contoh: kedai kopi yuli.

2. Choose the color of your text

3. Draw your text

3. Determine your main word
For instances:
grocery, bakery, goods delivery, cleaning service, etc.

4. Choose a symbol to present the main word

5. Draw your logo behind your text

4. Determine your word (adjective word):
For instances:
1. Forever; loop; continuous
2. Pure
3. Saint;
4. Happines
5. Courage
6. Strength
7. Fellow
8. Instant / flash
9. All over the world


5. Choose a symbol to perform your adjective word
For instances
1. An omega symbol is for forever or loop or continuous symbol.
2. A crystal for
#!usr/bin/python --> to show where the python interpreter resides.



Rasp PI very basic and usefull commands


1. You want to view a file?


1. You want to back up a file?
backup file is basically copy-ing a file.

Tuesday 3 March 2015

Raspberry GPIO

Untuk menghubungkan projek Raspberry Pi kamu dengan dunia luar, kamu perlu belajar:
1. Pengenalan Python
2. GPIO
3. Cara mengimport
4. Komponen elektronika yang akan kamu pasang, contoh: LED, 7 segment display, Sensors: Windspeed sensor, heat sensor (built-in), etc.


Pin GPIO:
3
5
7
8
10
11
12
13
15
16
17
18
19
21
22
23
24
26

Pin Ground
6
9
14
20
25

Pin 5 Volt
2
4

Pin 3.3 Volt
1
17

Pin GPIO bisa berfungsi sebagai
1. Input

Tidak bisa sekedar menghubungkan pin 3 ---> switch ---> ground. Karena akan float.


2. Output

Pin 3 --> LED ---> Resistor ---> Ground / pin 6



GPIO layout



Steps:
In python script
1. Import GPIO module
2. Set the board mode to that of your preference
3. Set up the pins you want to use, and
4. Turn them on
Contoh:
import RPi.GPIO as GPIO

GPIO.setmode(GPIO.BCM)  # set board mode to Broadcom

GPIO.setup(17, GPIO.OUT)  # set up pin 17
GPIO.setup(18, GPIO.OUT)  # set up pin 18

GPIO.output(17, 1)  # turn on pin 17
GPIO.output(18, 1)  # turn on pin 18
1. Ballon Pi-Tay Popper
How to use Python code to control the Pi's GPIO pins to heat up a resistor to pop a ballon.

2. Minecraft-whac-a-block-game alias Making a game with minecraft


3. Drawing snowflakes


4. 

Monday 2 March 2015

What is pass by value and pass by reference? it is a method to pass a value to a function that is by value or by reference.

Pass by value :
1. copied
2. menghabiskan memori.


Pass by refernce:
1. not copied
2. tidak menghabiskan memori
3. It just referenced by memory address.

Langkah membentuk/menciptakan fungsi:
1. Tentukan nama fungsi.
2. Tentukan parameter/argumen apa saja yang akan diambil fungsi; di dalam tanda kurung.
3. Tentukan proses apa saja yang akan dilakukan fungsi.
4. Tentukan apa yang dikembalikan atau di-return fungsi ini.

Contoh:
#include <stdio.h>
#include <conio.h>

void display(int, int);

int main()
{
int x, y;
x = 10;
y = 20;
printf("x is %d and y is %d\n",x,y);

display(x,y);

getch();
return 0;
}

void display(int a, int b)
{
printf("a is %d and b is %d\n",a,b);
}


Langkah membentuk/menciptakan fungsi:
1. Tentukan nama fungsi.
2. Tentukan parameter/argumen apa saja yang akan diambil fungsi; di dalam tanda kurung.
3. Tentukan proses apa saja yang akan dilakukan fungsi.
4. Tentukan apa yang dikembalikan atau di-return fungsi ini.

1. Tentukan nama fungsi:
display

2. Tentukan parameter/argumen apa saja yang akan diambil fungsi; di dalam tanda kurung.
int a dan int b.

3. Tentukan proses apa saja yang akan dilakukan fungsi:
printf("x is %d and y is %d\n",x,y);

4. Tentukan apa yang dikembalikan atau di-return fungsi ini:
Tidak ada return.

Studi tentang Pointer di bahasa pemrograman C

Pointer hanya untuk memunculkan alamat memori dari suatu variabel. 

1. Asteriks dari suatu alamat memori memunculkan nilai yang terkandung di dalam alamat memori yang diassign itu.
1. Asteriks dari suatu variabel adalah nilai yang terkandung di dalamnya.
2. Ampersand dari suatu variabel adalah nilai alamat memori pengandung nilai dari variabel itu.
3.

Langkah-langkah:
1. Deklarasikan x
int x;
2. Beri nilai ke dalam x
x = 10;
3. Deklarasikan pointer j
int *j;
4. Berikan nilai ke dalam p (hanya berikan nilai variabel)
j = &x;
5. Tampilkan nilai j
6. tampilan *j
7. tampilkan alamat memori variabel j


#include 
int main() 

 int x = 10; 
 int *j; 
 j = &x; 

 printf("The value of x is %d\n",x); 
 printf("The address of x is i.e &x is %p\n",&x); 
 printf("The value of x is i.e *(&x) %d\n\n",*(&x)); 

 printf("The memory address stored in the pointer j is %p\n",j); 
 printf("The value pointed by the pointer j is %d\n",*j); 
 printf("The address of pointer j is %p",&j); 
 getch(); 
 return 0; 
}

D:\God Bless Me Learn C\pointer>pointer2.exe
The value of x is 10
The address of x is i.e &x is 0028FF0C
The value of x is i.e *(&x) 10

The memory address stored in the pointer j is 0028FF0C
The value pointed by the pointer j is 10
The address of pointer j is 0028FF08



Pointer to pointer
Pointer to pointer is a variable that gonna contain the address of another variabel.



nknk

Sunday 1 March 2015

Studi tentang tahun

Kaisar Romawi memerintahkan seorang Astronomer untuk
http://www.kidnesia.com/Kidnesia2014/Dari-Nesi/Sekitar-Kita/Pengetahuan-Umum/Tahun-Kabisat